Beställning

         Hur gör jag för att handla hos er?
Om du vill handla hos oss kan du själv välja om du vill handla som gäst, skapa privatkonto eller skapa ett företagskonto.
Det beror på vad som är enklast för dig som kund och om du känner att du vill skapa ett konto eller ej.
Fördelen med att skapa ett konto är att du kan se orderhistorik, spara ner önskelista, ändra adressuppgifter m.m.

Ska du handla hos oss som företagskund så måste du skapa ett konto för att handla hos oss.
Detta för att vi ska slippa göra kreditkontroller på ditt företag vid varje köp samt att ni endast hamnar på ett kundkort hos oss.
         Hur gör jag för att skapa ett konto hos er?
Vill du skapa ett konto hos oss så klickar du bara på "Skapa konto" / "Skapa företagskonto" upp i höger hörn.
Du måste inte skapa ett konto om du vill handla hos oss, utan det går jättebra att genomföra ditt köp som gäst (om du är privatkund - företagskunder måste skapa konto).
         Vilka avgifter har ni?
För privatpersoner har vi avgifter för frakt samt fakturaköp. Fraktavgiften för privatpersoner är 49kr och då levereras paketet till ditt närmsta PostNord ombud. Fakturaavgiften som PayEx tar ut är 29kr.

För företagskunder har vi endast avgift för frakt. Fraktavgiften är då 49kr (ink. moms) för tjänsten PostNord MyPack Collect (hämta hos ombud) och 119kr (ink. moms) för PostNord Parcel (företagspaket - alltså utkörning till dörren).
         Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?
Har du glömt ditt lösenord kan du alltid begära ett nytt. Detta gör du enklast via den här länken: GLÖMT LÖSENORD?
Eller så klickar du på "LOGGA IN" i höger hörn och sedan istället för att logga in trycker du på knappen "Glömt lösenord?" som ligger till höger om "Logga in"-knappen. Därefter får du fylla i din mejladress och om det finns ett konto registrerat på den mejladressen kommer det ett mejl med återställning av lösenord inom några minuter.

Får du inget mejl trots att du väntat? (Vänta gärna minst 30 minuter för säkerhets skull). Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig! Våra uppgifter finns längst ner på sidan.
          Kan jag lägga till en vara på min order?
I de flesta fall går inte detta eftersom vi inte kan öka totalsumman på en genomförd transaktion (beroende på vald betalningsmetod). Vissa justeringar kan gå att göra så länge din ordern inte har blivit packad. Kontakta gärna vår kundtjänst så snart som möjligt om du är osäker på om det går att komplettera din order eller ej.

Betalning

         Vilka betalningsalternativ har ni?
Betalningsmetoder för privatpersoner/gästköp:
PayEx Direktbetalning: Här betalar du direkt via din bank (gäller endast Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller SEB).
PayEx Faktura: Du får fylla i ditt personnummer och i samband med köpet görs en kreditupplysning på begäran av PayEx. Vid betalning mot faktura godkänns endast folkbokförd adress som leveransadress. PayEx tar ut en fakturaavigft på 29kr. Önskar man att delbetala väljer man faktura och sedan kontaktar man PayEx för att dela upp betalningen. Fakturan skickas separat på brev från PayEx så snart er order är skickad från vårt lager.
PayEx Kortbetalning: Här betalar du med hjälp av dina kortuppgifter. Beloppet reserveras sedan på ditt konto fram tills din order skickas från oss.
Swishbetalning: Betala enkelt och smidigt med swish. Du skickas vidare till PayEx för att fylla i ditt mobilnummer och sedan startar du swish-appen på din telefon för att slutföra köpet. Pengarna dras därmed direkt från ditt konto.

Betalningsmetoder för företagskunder:
PayEx Direktbetalning: Här betalar du direkt via din bank (gäller endast Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller SEB).
PayEx Kortbetalning: Här betalar du med hjälp av dina kortuppgifter. Beloppet reserveras sedan på ditt konto fram tills din order skickas från oss.
Företagsfaktura: En kreditupplysning görs utav Bisnode i samband med att ni skapar ert konto. Saknar ni organisationsnummer (kommun, landsting och stat) så kan detta väljas när ni skapar kontot. Ordern kollas då manuellt över när den har kommit in i vårt system och eventuelt kontaktar vi er för kompletterande uppgifter. Fakturan skickas sedan ut på brev till vald fakturaadress.
         Jag har inte fått någon orderbekräftelse
I vissa fall hamnar mejlen från oss dessvärre i skräpposten, eller bland oönskade mejl. Vi ber dig därför se över så att det inte hamnat där före ni kontaktar oss. Har ni fortfarande inte fått någon bekräftelse så kontakta oss gärna. Kontaktuppgifter hittar ni längst ner på sidan eller under sidan Kontakta oss
         När kommer fakturan?
Fakturan ska skickas ut direkt när din order är skickad från vårt lager. Har du beställt som privatperson/gästköp så skickas fakturan via brev från PayEx. Det kan ta några arbetsdagar. Önskar du att se fakturan direkt kan du alltid logga in på payex.se och betala den direkt där.
Har du beställt för företagskund ligger fakturan med i paketet om du inte valt en avvikande fakturaadress. Annars skickas den till er via brev. Fakturan ska betalas inom 30 dagar. Detta gäller både privatkunder och företagskunder.
         Jag har inte fått någon faktura
Har du inte fått någon faktura ber vi dig som privatperson att kontakta PayEx eller logga in på payex.se för att se och betala din faktura där.
Som företagskund ber vi dig kontakta kundtjänst. Våra kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan eller via sidan Kontakta oss.
         Hur kommer jag i kontakt med PayEx?
Du kontaktar lättast PayEx på telefonnummer 0498-202 300 eller via deras kontaktformulär på payex.se.
         Varför blir jag nekad fakturaköp?
Privatkund/gästköp:
Om du blir nekad fakturaköp i kassan kan detta bero på flera olika saker. Se över så att du uppfyller alla dessa punkter:
- För att köpa mot faktura krävs det att du är minst 18 år.
- Adressen du angivit är felaktig, vid betalning mot faktura godkänns endast folkbokförd adress. Viktigt är att din adress stämmer exakt mot folkbokföringsadressen.
- Du har överskridit det maximala beloppet för fakturaköp. Då detta kan variera och om du vill veta dina max-summa så kontakta PayEx på tel: 0498-202 300
- Du har angett ett felaktigt personnummer. Tänk på att personnumret kontrolleras mot den adress du är folkbokförd på, dessa två måste alltså matchas för att fakturaköpet skall gå igenom.
- PayEx (vilka vi använder för fakturaköp för privatpersoner), godkänner inte din kredit. Har du frågor angående detta kontakta PayEx på tel: 0498-202 300.

Företagskund:
Som företagskund kommer vi kontakta dig via mejl om du inte blir kreditgodkänd. Du kan då välja att lägga om din order via någon av de andra betalningsmetoderna istället.

Leverans

         Hur lång leveranstid har ni?
Vår leveranstid är normal 2-4 arbetsdagar, med undantag för röda dagar. Beställer du före klockan 12.00 på en vardag skickas oftast paketet samma dag - dock finns inga garantier för detta. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar att expediera (vid högsäsong kan det ta längre tid), samt omständigheter vilka deVal Sweden inte råder över som t.ex. förseningar hos våra leverantörer.
         Kan jag välja utlämningsställe själv?
Nej, tyvärr har vi inte den tjänsten där du kan välja ombud. Alla paket skickas till närmsta PostNord-ombud baserat på vad för postnummer din order har.
         Kan jag spåra min leverans?
I samband med att din order skickas får du ett mejl med en länk samt kollinummer så du kan spåra ditt paket på postnord.se.
         Kan någon annan hämta ut mitt paket?
Ja, detta går bra. Då måste budet visa upp bådas legitimation vid uthämtning av paketet.

Returer, byten & reklamationer

         Hur gör jag om jag vill returnera/byta?
Om du vill returnera eller byta kan du läsa om hur du går till väga HÄR.
         Hur lång tid har jag på mig att returnera?
Om du vill returnera/byta ska du göra detta inom 14 dagar. Detta bland annat för att din faktura inte ska hinna förfalla. Det går bra att även returnera/byta reaplagg.
         Vem står för returfrakten?
Det är du som kund som står för returfrakten vid byten/returer. Du väljer helt och håller själv hur du vill skicka ditt paket. Vi erbjuder en spårbar fraktsedel som du kan köpa här. Du kan läsa mer om hur du ska gå till väga vid retur/byten under Returer & Byten.
         Vad ska jag betala på min faktura?
Privatkund:
Som privatkund får du ingen ny faktura utan du drar av beloppet för det du har returnerat på den befintliga fakturan och betalar in resterande belopp. Har du inte kvar din faktura? Kontakta då PayEx på tel. 0498-202300 eller logga in på mina sidor på payex.se

Företagskund:
Som företagskund får du en kreditfaktura av oss på brev så snart din retur är behandlad. Beloppet på din kreditfaktura ska du dra från din orginalfaktura. Till exempel: Har du en faktura på 800:- och får en kreditfaktura på 200:- så ska du betala 600:-. Kom ihåg att du måste alltid ange samtliga fakturanummer som berörs av en betalning. Alltså både orginalfakturans nummer och kreditfakturans nummer, de anger du i meddelandefältet. Har ni redan betalat orginalfakturan kan ni kontakta oss för återbetalning. Notera att det är alltid orginalfakturans förfallodatum som gäller. En kreditfaktura har inget förfallodatum.
         Hur snabbt behandlas returer/byten?
Returer och byten behandlas inom 1-5 arbetsdagar så snart ert paket kommit fram till oss. Vid högsäsong kan det dock dröja någon dag längre. Har du valt att göra ett byte skickas en ny order till dig från vår lager så snart bytet registrerats. Har du valt att returnera och har betalat med PayEx Kortbetalning, PayEx Direktbetalning eller Swish så flyttas pengarna tillbaka till samma konto som användes vid betalningen (kan ta några bankdagar innan det syns på kontot).
         Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 199kr (ink. moms). Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet från postombudet och returnera paketet. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter. Det görs automatiskt retur på alla paket som kommer tillbaka och inte har hämtats ut.
          Jag har en vara att reklamera, hur gör jag?
Har du en vara att reklamera eller om du fått en felexpedierad vara så vill vi jättegärna att ni kontaktar oss. Är det så att ni redan hunnit skicka tillbaka den felaktiga/defekta varan så återbetalar vi såklart frakten (upp till 69kr ink. moms). Ni hittar våra kontaktuppgifter längs ner på sidan eller via sidan Kontakta oss. Läs mer om reklamationer/felexpedierade varor under Returer & Byten.

Övriga frågor

         Har ni en fysisk butik?
Ja, vi har en fysiskt butik i Uddevalla som alltid har de senaste kollektionerna inne (från deVal). Utöver detta har de även märken så som b.young, Blend och Saint Tropez. Butiken är belägen på Fröland i Uddevalla (Brunegårdsvägen 2, 451 76 Uddevalla).
Butiken öppettider är:
Mån - Fre: 10 - 18
Lördag: 10 - 15

Butikens kontaktuppgifter:
Tel. 0522-88141
Mejl: butiken@deval.se
         Hur ofta får ni in nyheter?
Vi fyller på webbshoppen med nyheter i princip varje vecka (med undantag för när vi kör större reor/kampanjer).
         Har ni något nyhetsbrev?
Ja, vi har ett nyhetsbrev som du kan anmäla dig till längst ner på sidan!
Du kan även anmäla dig i kassan innan du slutför ditt köp eller när du skapar ett nytt konto hos oss.
I våra nyhetsbrev får du alltid ta del av det senaste!



NYHETSBREV