Vi strävar alltid efter att du som kund ska vara nöjd när du handlar hos oss.
Det ska vara enkelt, smidigt och tydligt.


Vi behöver vissa uppgifter från dig för att genomföra ditt köp och här ska du
tydligt kunna läsa om varför och vad vi gör med dina uppgifter.

Du kan läsa mer om exakt hur vi hanterar dina uppgifter under Privat & Säkerhet .



DETTA GÄLLER DIREKT VID FAKTURAKÖP SOM PRIVATPERSON:
I samarbete med PayEx erbjuder vi betalning mot faktura som skickas till din folkbokföringsadress med 30 dagars betalningsvillkor från och med att ordern är expedierad. Betalningsalternativet är endast möjligt för privatpersoner folkbokförda i Sverige. Vid betalning mot faktura accepteras endast leverans till folkbokföringsadress.
Väljer du att betala med faktura kommer vi att göra en kreditprövning. Faktura ska betalas så att den är mottagaren tillhanda senast 30 dagar efter fakturadatum. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00%, dock lägst 20 % samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. eller motsvarande lag som ersätter denna.

INFORMATION OM PERSONUPPGIFTER OCH KREDITPRÖVNING
Insamling av personuppgifter och kreditprövning är en förutsättning för vi ska kunna behandla önskemål om betalning på kredit. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vi kommer att lämna de personuppgifter som inhämtas i samband med köp till PayEx, 621 88 Visby, som behandlar personuppgifter i syfte att utföra identifikation och kreditkontroll, för fakturering och annan hantering som är knuten till fordran, samt för statistik- och analysändamål exempelvis för att undvika bedrägerier, för att utveckla nya produkter och för beslutsstöd vid inkasso. Uppgifterna kan lämnas ut till underleverantörer och till myndigheter och annan som har rätt till uppgifterna enligt lag. Uppgifterna kan också användas för marknadsföring av PayEx produkter, via brev, e-post eller på annat sätt, om du inte skriftligen anmäler till PayEx att du inte samtycker till detta på den adress som PayEx anvisar.

INFORMATION OM ÖVERLÅTELSE:
”Fordran kommer att överlåtas till PayEx Sverige AB, 556735- 5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. Betalning med befriande verkan kan därför bara ske till PayEx på det konto som PayEx anvisar”.

LEVERANSVILLKOR FÖR FAKTURAKÖP
Leverans sker till din folkbokföringsadress.

Om ditt betalsätt är PayEx faktura ska du vid retur till lager dra av beloppet för det du returnerat och betala in resterande belopp. Det kommer ingen ny faktura till dig. Har du returnerat allt ska du endast betala in 88 kr på din ursprungliga faktura (frakt + fakturaavgift). Har du fakturafrågor kan du nå PayEx på mail eller ringa kundtjänst på telefon 0498-20 15 17.

MINDERÅRIGA
Minderåriga under 18 år måste ha målsmans godkännande för att kunna beställa.

PRISJUSTERINGAR
Vi förbehåller oss rätten att prisjustera vid omständigheter som vi inte rår över så som t.ex. valutaförändringar. I alla våra priser ingår 25% moms . Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera med motsvarande belopp. Vi reserverar oss även för eventuella tryck och skrivfel både i katalog och på vår hemsida (så som 0kr priser).

PERSONUPPGIFTER OCH PERSONNUMMER
deVal Sweden AB är ansvarig för personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av deVal Sweden AB för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter kan lämnas till moderbolaget deVal Sweden AB i marknadsföringssyfte. Som en del i marknadsföringen analyserar vi dina uppgifter och riktar väsentlig information till intresserade kunder. Ex. kan vara senast gjorda köp, stor kund som vi vill ge extra förmåner, betalsätt osv. Om du inte vill att vi skall använda dina uppgifter för direktmarknadsföring eller om du vill ändra några uppgifter kan du kontakta oss. Du har rätt att begära information om de personuppgifter som vi har om dig enligt GDPR. Du har även rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ett registerutdrag på de personuppgifter vi har registrerat om dig. För att begära detta dokument kan du skriva till deVals kundservice. Du kan när som helst återkalla ditt medgivande till att vi använder dina uppgifter i marknadsföringssyfte (tex kataloger, nyhetsbrev). Du kan kontakta oss antingen skriftligen, via telefon eller email. Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina uppgifter under Privat & Säkerhet .

När du registrerar dig använder vi ditt personnummer för att kolla din kreditstatus och din adress. Kreditupplysningen vi gör registreras inte i några offentliga register och är inte synlig för andra företag eller personer. Kreditupplysningen görs via PayEx Credit AB för privatpersoner och Bisnode AB för företagskunder. Det är dessa som är ansvariga för att denna informationen hanteras på rätt sätt.

FORCE MAJEURE
deVal Sweden AB är befriad att fullgöra vissa plikter enligt detta avtal om omständigheter ligger till grund för att det inte går. Dessa kan vara åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I Force Majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknaden och produkter negativt. T.ex. beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mer eller onormal nedgång i marknaden.

ÅNGERRÄTT
Ingen affär är avslutad förrän du har fått, provat och godkänt dina varor. Du skall vara helt nöjd annars får du pengarna tillbaka. Du 14 dagars ångerrätt efter det att du har mottagit varan. Ångerrätten innebär att du har möjlighet att utan några förpliktelser från din sida, bortsett från transportkostnaderna, skicka tillbaka de artiklar du mottagit (oskadade och oanvända). Du har rätt att öppna förpackningen för att se om varan är felfri.
När vi fått varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi inom 30 dagar, tillbaka det belopp du har betalat om hela ordern är returnerad. Du får även returnera rea-artiklar.
Vid byte, reklamation eller retur står du som kund för transsportrisken om du inte väljer ett spårbart fraktsätt. Du som kund ansvarar för att varan inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedel/returfraktsedel tills returen är avklarad.

BYTESRÄTT
Vid byte till annan färg eller storlek betalar du returfrakt tillbaka till oss. Sedan skickar vi bytet tillbaka till dig fraktfritt. Du hittar mer info om detta under Returer & Byten Väljer du att lägga en helt ny beställning tillkommer fraktavgift. Är varan felaktig eller fellevererad står vi för returfrakten. Kontakta gärna oss så hjälper vi dig med en ev. reklamation!

REKLAMATION
Retursedel medföljer i paketet där du ska fylla i information om din order. Det går även att ladda ned en retursedel på deval.se. Har du frågor eller funderingar kan du givetvis kontakta vår kundtjänst på telefon 0522-77 98 50. Är paketet skadat anmäl det på plats. Konsumentköplagen/ARN ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället samt att fabrikationsfel kan påvisas. Påtala fel inom skällig tid. Vid tvister som vi inte kan lösa tillsammans bör du kontakta Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.

LEVERANSVILLKOR
Beställda varor skickas med PostNord MyPack till ditt närmsta utlämningsställe om du valt fraktalternativet PostNord MyPack Collect. Beställer du som företagskund kan du även välja fraktalternativet PostNord Parcel. Paketet skickas då direkt till leveransadressen. Priser gäller fritt vårt lager i Götene (köparen betalar för frakten).

Vi levererar alla beställningar normalt inom 2-5 arbetsdagar. Vid högsäsong kan det dock bli längre leveranstid. Om en vara inte kommit in på lagret restnoteras den beroende på när den beräknas komma in i lager. Naturligtvis har du rätt att avbeställa varan när du fått besked om restnotering.
För varor som du som kund inte löser ut eller tar emot debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 199 kr (ink. moms). Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad enligt prislista (gäller endast företagskunder).

LEVERANSTID
Leveranstiden som anges vid beställning eller orderbekräftelse avser när leveransen ska ha lämnat vårt lager. Vi tar inget ansvar för andra aktörers påverkan av leveranstiden.

FRAKT
Fraktkostnad är 49kr (inkl.moms) för privatpersoner med leveransmetoden PostNord MyPack Collect. Fraktkostnad är 199kr (ink. moms) för företagskunder med leveransmetoden PostNord Parcel. Vi levererar med PostNord till ditt närmsta postombud baserat på postnummer.

OUTLÖSTA PAKET
Vi debiterar en avgift på 199kr för paket som inte hämtas ut. Som motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering.

LEVERANSSÄTT
Från att vi mottagit beställningen levererar vi inom ca 2-5 dagar (vid högsäsong kan det dock bli lite längre leverans). Paketet kommer till det närmaste ombud till det postnumret som registrerats som leveransadress. Vi levererar med PostNord.

ÖVRIGT
Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka din order eller häva ditt köp för de fall där vi misstänker bedrägeri, dataintrång eller annan sorts missbruk av vår sajt.
Färgavvikelser mellan bilder och verkliga plagg förekommer av foto- och tekniska skäl. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel.
Vi friskriver oss från fel priser (0kr)

INFORMATION
Du hittar all information om hur du kontaktar oss under Kontakta oss

-----------------------------

Öppettider Butiken i Uddevalla
Mån-Fre: 10-18
Lördag: 10-15
Söndag: Stängt
Tel. till butiken: 0522 - 881 41
Mail: butiken@deval.se
-----------------------------



NYHETSBREV